“Nulles summa”


Ronalds Briedis. Foto: Didzis Grodzs

AUTORS: Ronalds Briedis

DARBA NOSAUKUMS: "Nulles summa"

IZDEVNIECĪBA: Neputns

REDAKTORS: Māris Salējs, Liepa Rūce

DIZAINS: Zane Ernštreite

ANOTĀCIJA: Ronalda Brieža dzejoļu krājumi "Asaru gāze" (2004), "Karaoke" (2008), "Zāles pret nemirstību" (2016) un jaunākais krājums "Nulles summa" veido poētisko tetraloģiju OROBORO. Autors stāsta: "Tās caurviju motīvs ir trešā tēvadēla ceļojums pie neiesmīdināmās princeses. Varoņa gājienam "pielīp" ceļā sastaptie dažādu laikmetu un kultūru pārstāvji: dievi un pārdabiskas būtnes, literārie tēli, vēsturiskie personāži un parasti ļaudis; kļūstot par cilvēces un katra individuālās pieredzes ironiskās pārvērtēšanas procesa daļu. Tetraloģijas pēdējā grāmatā trikstera sapulcinātais impamps, veicis misiju, izklīst un tā dalībnieki cenšas atrast sev vietu post-ironiskajā pasaulē, kam nav vairs vajadzīgi princesi sasmīdinājuši kultūrvaroņi."

 

PAR AUTORU: Ronalds Briedis (1980) – dzejnieks un dramaturgs. Organizē Jauno un iesācēju autoru semināru un vada kultūrizglītības programmu "Literārā Akadēmija". Kopš 2010. gada strādā par Latvijas Rakstnieku savienības lietvedi. Latviešu literatūrā pilntiesīgi ienācis 2004. gadā ar dzejoļu krājumu "Asaru gāze", par ko saņēmis Dzejas dienu balvu (2004) un Latvijas Literatūras gada balvu par spilgtāko debiju. Iznākuši vēl trīs krājumi – "Karaoke" (2008), kas ieguvis Ojāra Vācieša prēmiju, "Zāles pret nemirstību" (2016), kas tika nominēts Latvijas Literatūras gada balvai un "Nulles summa" (2022).

 

EKSPERTU VĒRTĒJUMI

Pilnīgs, apaļš, vērtību nosakošs – šādi nulles epiteti nāk prātā, kad izlasīts krājums "Nulles summa". Epitetus var savā ziņā attiecināt arī uz autora krājumu, ne vien tā nosaukumā ietverto atskaites punktu. Ronalds Briedis savos dzejoļos spēj savienot ironiju un emocionālu atvērtību, grāmatas kompozīcijā līdzsvarot brieduma darbus ar tekstiem, kas sarakstīti jau citā gadu tūkstotī, starp tiem ļaujot nullei darīt savu darbu, pārvērtēt, izvērtēt, atvērt un noslēgt. Izcils kompozīcijas piemērs dzejā, prātu dancinošs laikmetu šķērsojums formas dinamikā, dzeja kā noslēpums – vaļā atvāzta, tik vien kā elpas piesegta, skandējama un čukstama.

dzejniece un tulkotāja Ingmāra Balode

 

Pēc krājuma "Nulles summa" izlasīšanas Ronaldu Briedi gribas kronēt ar lauru vainagu kā Danti Botičelli gleznā. Un neba velti – neesmu droša, ka Latvijā ir vēl kāds dzīvs renesanses dzejnieks, kurš spēj mūsdienīgi domāt mitoloģisku un vēsturisku tēlu valodās un izceļas ar dziļām zināšanām pasaules kultūras vēsturē. Ne tikai tas – "Nulles summā" satiekas mītiskais dzejnieks un metafiziskā Valoda. Dzejas krājuma tēli nav nejauši vai asociatīvi radušies – no autora intelekta telpas (un iepriekšējām tetraloģijas grāmatām) tie pārtapuši valodā centienos savienot mūžīgo un laicīgo. Rūpīgi lasot, tie atklājas teksta (citējot autoru) "mitosfērā", visi kopā satiekoties grodi nostrādātajā sonetu vainagā. Šķiet, šajā "mitosfērā" Ronalds Briedis tiecas savienot mūžīgo (valodu) un laicīgo (dzejnieka iekšējo "es"), tādējādi it kā noaužot tīklu, kuru lasītājam brīv dāsni piepildīt ar savām nozīmju zivtelēm. 

rakstniece un publiciste Ilze Jansone

 

Roland Briedis gluži kā čūska, kas iekožoties astē, veido pabeigtības un mītiska veseluma loku, ar ceturto krājumu, acīmredzot izmantojot skaitļa 4 stabilitāti un pabeigtību iemiesojošās mītiskās kvalitātes, prtetendē uz kāda daiļrades posma  noapaļošanu. Viņš to paveic ar sev raksturīgo intelektuālo eleganci un asprātību, poētiskiem meklējumiem saspēlējoties ar paņēmieniem, kas varbūt pat varētu likties anahroniski, ja vien tie nebūtu piedzīvojuši Brieža maģisko pieskārienu.

literatūrzinātnieks Ojārs Lāms


Copyright © 2024 STARPTAUTISKĀ RAKSTNIEKU UN TULKOTĀJU MĀJA

Please publish modules in offcanvas position.