“Tīģeris”



Jānis Joņevs. Foto: Gints Ivuškāns

AUTORS: Jānis Joņevs

REDAKTORE: Ieva Kolmane

DIZAINS: Reinis Pētersons

DARBA NOSAUKUMS: “Tīģeris”

IZDEVNIECĪBA: Dienas Grāmata

ANOTĀCIJA: “Tīģeris” ir autora vairāku gadu garumā tapušu stāstu izlase. Grāmatas dizainu un ilustratīvo pielikumu, komiksu, darinājis Reinis Pētersons.
“Krājums ir vienīgā pieņemamā sižeta literatūras forma. Romānu lasot, mēs redzam, mēs ar pirkstiem jūtam, kad tas beigsies. Krājumā ne, nav zināms, vai atlikušajā lapu šķipsnā turpināsies šis stāsts vai sāksies jau nākamais. Izņemot pēdējo stāstu, jā, diemžēl tas tomēr būs paredzams.” Jānis Joņevs
“Pat ja nekas nav tā, kā izskatās, nevienam nevar liegt ik dienu skatīties uz to, kas tev ir saredzams. Tur ir daudz. Ja gribi, nosauc par tīģeri to, kas Joņevam, visticamāk, ir sen pasaulē un katram pazīstams dēmons – tas, kas par sevi liek manīt arī miega un nomoda sapņos, nereti lieliski spilgtos. Atšķirt izsapņotos stāstus no īstenības vari tikai pats.”
Ieva Kolmane

PAR AUTORU: Jānis Joņevs (1980) plašāk zināms kā daudzkārt godalgotā un jau vairāk nekā desmit valodās tulkotā romāna “Jelgava 94” autors. 2019. gadā uz lielajiem ekrāniem nonāca arī režisora Jāņa Ābeles pēc grāmatas “Jelgava 94” motīviem uzņemtā filma. Daudz publicējies kultūras periodikā. 2014. gadā kopā ar mākslinieku Reini Pētersonu tapusi grāmata bērniem “Slepenie svētki”. Latvijas teātros iestudētas arī vairākas autora lugas: “Bārdas” (DDT, rež. M. Lācis), “Rīga. Urbānie mīti” (JRT, rež. M. Lācis), “Zvērīgā mīla” (ar A. Konsti, DDT, rež. M. Lācis). 2014. gadā par romānu "Jelgava 94" saņēmis Eiropas Savienības Literatūras balvu.

EKSPERTU VĒRTĒJUMI:

Ilmārs Šlāpins

Dzejnieks, publicists un filozofs

Krājums, kas profesionāli pārliecina ar savu tehnisko pārdomātību un noslīpētību. Atsevišķi ņemti, šie stāsti par savādo mūsdienu cilvēka ikdienu, kurā savijas anekdotiski notikumi no reālām un paralēlām pasaulēm, ieslīgstot te maģiskā reālisma viļņos, te varoņu psihiskās interpretācijas straumē, varētu tikt vērtēti dažādi – ir gan pārsteidzošāki, gan ierastāki vēstījumi nogludinātā, lai arī brīžiem klišejām piebārstītā valodā, taču krājuma ievads un nobeigums, cieņpilnais noformējums un salikums, varētu pat teikt, pasniegšanas veids, to padara par izsmalcinātu un žanra ideālam tuvu mākslas darbu, kurā krāšņi atklājas mūsdienu pieaugušā pusaudža sapņi, murgi, vīzijas, domāšanas kataklizmas un cerību klupšanas akmeņi.

Raimonds Ķirķis

Dzejnieks, atdzejotājs un literatūrkritiķis

Nav noslēpums, ka Jānis Joņevs ir attapīgs stāstnieks. Tomēr daži runāja, ka pēc “Jelgava 94” panākumiem jaunu grāmatu sarakstīt būs krietni sarežģītāk — ja ne pašam autoram, tad prasīgā lasītāju loka patikai gan. “Tīģeris” šai ziņā visdrīzāk var būt lepns: tas nav tikai pienākuma pēc rakstīts krājums, bet gan daudzveidīga un dinamiska stāstu, notikumu un personu sistēma, kas lasītāju neuzbāzīgi apmāj. Šajā struktūrā arī nevīžīgākie stāsti kļūst gana svarīgi un mākslinieciski precīzi, bet lielākie vaļi ir lieli arī latviešu literatūrā kopumā.

Nora Ikstena

Rakstniece

Kopš Jāņa Joņeva “Jelgavas” galvu reibinošajiem panākumiem šis bija ilgi gaidīts autora nākamais veikums. Šajā grāmatā it kā nav nekā no ikdienas pelēkās realitātes. Tāda savrupa homo faber spēle. Tomēr uz tās robežas mēs skaidri sajūtam, cik bīstams un neparedzams ir realitātes zvērs-tīģeris, kuram viens nepārdomāts mājiens pa purnu var izvērsties cīņā par dzīvību un nāvi. Spožs, meistara radīts pieskāriens īstenībai.


Copyright © 2024 STARPTAUTISKĀ RAKSTNIEKU UN TULKOTĀJU MĀJA