Foto: Ģirts Raģelis
AUTORS: Dainis Deigelis
REDAKTORE: Inga Gaile
MĀKSLINIECE: Elizabete Punka
DARBA NOSAUKUMS: "DIEVS BEIDZ"
IZDEVNIECĪBA: Valters Dakša
ANOTĀCIJA: Dainis Deigelis atzīstas: "Mana grāmata ir pēdējo 7 gadu sarunas ar sevi, dievu, un šo sabiedrību. Lasot jūs uzsāksiet sarunu ar sevi, dievu, sabiedrību... Vai arī neuzsāksiet. Tā gadās." Daiņa Deigeļa pirmajā krājumā iekļautā dzeja ir emocionāla, reizēm vārdu pārpilnībā un vēlmē izteikt neizsakāmo pāri plūstoša. Apvienojumā ar vīrieša skatījumu uz vertikālās varas struktūrā ietūcīto pasauli tas piedāvā jaunu niansi latviešu dzejas Visumā. Liriskais varonis atļaujas būt emocionāls, reizēm pat sentimentāls, vienlaikus, apzinoties savu maskulinitāti un vēlmi identificēties ar Dievu, runā par to ar pašironiju.
PAR AUTORU: Dzejnieks un atdzejotājs Dainis Deigelis dzimis 1983.gadā, pašlaik ir jelgavnieks ar saknēm Alūksnes novada Ilzenē. Pirmā publikācija 2002.gadā ir dzejolis "Dzīves noslēpums" laikrakstā "Ziemeļlatvija". Publicējies laikrakstos "Dzirkstele", "Ziemeļlatvija", "Alūksnes Ziņas" un "Kultūras Diena". 2018.gadā kopā ar Eināru Pelšu un Arvi Vigulu atdzejojis Gaļinas Rimbu dzejas izlasi "Kosmiskais prospekts". Dzejnieks piedalījies dažādos dzejas lasījumos. "Dievs beidz" ir Daiņa Deigeļa debijas dzejas krājums.
EKSPERTU VĒRTĒJUMI:
Inga Ābele
Rakstniece
Dainis Deigelis (1983) nācis klajā ar debijas krājumu Dievs beidz Valtera Dakšas izdevniecībā. Ko lasītājam būtu labi par autoru zināt? Sācis dzejot, mācoties Gaujienas skolā, malēniešu ideālists, sociāli asas dzejas piekritējs, kam skolotājs un dzīves kompass mūžīgi paliks Ojārs Vācietis. Dievs nelasa dzejoļus. Tāds ir paziņojums, ar ko savu pirmo dzejas krājumu iesāk debitants. Atliek noskaidrot, kam šoreiz piešķirts šis sen nobružātais nikneims. Visticamāk, Deigelim tas ir mamons, ko pielūdz viņi – viduvējības, kas smaida tavā planšetē, kam laime ir parasta, kupli apmeklēti autorvakari un pirkstgali siltajās čībās, cilvēki ar klusām un taukainām mutēm opernamā, kuru sejās ir izlasāmi septiņi dažādi sieri, – labrīt spilgtā personība/ kas tik lieliski saplūst ar pūli. Dainis Deigelis nevēlas dzīvot uz Klusēšanas ielas, negrib rakstīt par puķēm, viņš grib darīt zināmu viņu noziegumu, un dzeja ir tā vieta, no kuras drīkst kliegt. Par to, ka ticības debesskrāpjos/ tik maz dieva, ka ir pelēku debesu gadsimts, visi kaķi un visas acis/ vienādi pelēki, zoss cepetis gatavs, bet Kas / Izglābs / Romu? Brīžos, kad orators dzejniekā pieklust, parādās spēcīgs liriķis. Formas ziņā interesanti ir Deigeļa dzejoļi spoguļstiklā – maza nianse atspulgā pēkšņi maina visa dzejoļa saturu kā vēja pūsma, kas sakroko ainavu uz ezera virsmas. Kāda būs Daiņa atbilde uz paša uzdotajiem jautājumiem? Lūgt par miskastē sēdošu vientuļu ostu, tā apliecinot Mīlestību? Vai ielikt grāmatas nosaukumā komatu, atkal no jauna metoties cīņā ar mamonu? To rādīs nākamā grāmata.
Aivars Madris
Literatūrkritiķis, dzejnieks
Jelgavnieks Dainis Deigelis ar savu aktīvo, atklāto un bezkompromisa dzejas sirdsapziņu zināmā mērā sabalsojas ar Ingas Gailes un dažu citu jaunāko laiku latviešu dzejnieku pozīciju, izmantojot dzeju kā mediju atsevišķu mūsu laikmeta negatīvo parādību aktualizēšanai, ko brīžiem papildina visnotaļ skarba pašrefleksija. Tāpēc likumsakarīga šķiet Deigeļa izvēle par labu Gailei kā viņa debijas krājuma redaktorei, un, spriežot pēc pārdomātās tekstu atlases, ko ilustrē kičīgas mākslinieces Elizabetes Punkas kolāžas, šī izvēle sevi ir pilnībā attaisnojusi.
Vilis Kasims
Rakstnieks, tulkotājs
Neviens literatūras gads nevar būt izdevies, ja tajā nav kāda pretrunīgi vērtēta, bet tieši tāpēc nenoliedzami spilgta uznāciena, un 2018. gadā par tādu parūpējās Dainis Deigelis ar emocionālo debijas krājumu Dievs beidz. Caur sāpēm destilēti sevis un apkārtnes vērojumi izsenis ir bijuši viena no izplatītākajām dzejas tēmām, taču Deigeļa krājumā viss autora izsāpētais papīram tiek atdots gana jaudīgā veidā, lai izsistos cauri arī gadiem ilgi veidotām cinisma bruņām. Tāpēc Dievs beidz ir savdabīgs un svaigs pienesums Latvijas kopējā dzejas ainavā, kur neapšaubāmi ir vieta ne tikai šim vienam krājumam, bet arī tālākajai Deigeļa izaugsmei un varbūt pat viņa sekotājiem, kuru parādīšanās it nemaz nebūtu pārsteidzoša.